torstai 22. maaliskuuta 2012

Matkustamisen ilot ja surut - osa 1 Halpalentoyhtiöistä


Ennen kuin aloitan seuraavan jatkomatkakertomukseni Lontoosta ja Cambridgesta, kerron kokemuksiani ja ajatuksiani halpalentoyhtiöistä. Toivottavasti näistä on hyötyä sinullekin:)

Olen lentänyt elämäni aikana paljon. Mukaan on mahtunut monenlaisia kokemuksia. Pari kertaa myöhästyin koneestakin, niistä kirjoittelen lisää joskus toiste.

Miten määritellään Halpalentoyhtiö? Mielestäni ainakin yksi asia yhdistää halpalentoja. Niihin ei kuulu mitään aterioita tai muitakaan hintaan sisältyviä tarjoiluja. Usein myös matkatavaroista on maksettava erikseen lisämaksuja. Ja luonnollisesti suurin yhdistävä tekijä on halpa tai ainakin halvalta vaikuttava hinta. Näillä kriteereillä kokemukseni perustuvat halpalentoihin RyanAirin, Delta Airlinesin, Wizz Airin, Mango Airlinesin, AirAsian ja Air Balticin siivin. Voi olla, että joku on listasta unohtunutkin, mutta ei sen jättämä muistijälkikään sitten kovin merkittävä ole. Eniten noista olen käyttänyt RyanAiria.


Törmään usein monenlaisiin luuloihin ja ennakkoasenteisiin halpalentoyhtiöitä kohtaan. Joku on aivan varma, että kaikki kyseisten yhtiöiden lentokoneet ovat vanhoja ja huonokuntoisia. Todellisuudessa asia on usein juuri toisin päin. Monet halpalentoyhtiöistä ovat nuoria ja niillä on uudet tai uudehkot kalustot käytössään. Varustelu toki on yksinkertaisempi. Lennoilla ei voi katsella telkkaria eikä usein myöskään käyttää istuintaskua. Niitä ei vain yksinkertaisesti ole.


Joskus taas halpalentoyhtiön lento on vain edullisemmin ja huonommilla ehdoilla ostettu lippu kalliimman lentoyhtiön lennolle. Tällainen järjestely oli esimerkiksi silloin, kun lensimme Mango Airlinesilla Cape Townista Johannesburgiin. Lentokone oli South African Airwaysin, mutta emme saaneet lennoista Star Alliance pisteitä, koska lensimme Mango Airlinesin asiakkaina. Meille ei myöskään tarjoiltu ruokaa, kuten South African Airwaysin asiakkaille. Mango Airlinesilla on myös omia koneita. Koimme tämän oranssin maailman lennolla Durbanista Cape Towniin. Kone oli tuolloinkin uudehko ja siisti.


Joskus kuulee puheita osaamattomasta henkilökunnasta. Mielipiteitä toki on monia. Itse olen ollut tyytyväinen halpalentoyhtiöiden henkilökuntaan. Useimmiten henkilökunta tosin ei ole suomalaista eikä mitään palveluja ole saatavilla suomeksi. Mutta jos sitä ei laske osaamattomuudeksi, ovat asiat ihan hyvin.

Paljon puhutaan myös jatkolentojen mahdottomuudesta halpalentoyhtiöiden kanssa. Pitää paikkansa, että kahta tai useampaa matkaa ei useimmiten voi ostaa samalle lipulle. Käytännössä se tarkoittaa, että lentoyhtiö ei ole vastuussa hoitamaan asiakasta jatkolennolle edes silloin vaikka ensimmäinen lento olisi myöhässä eikä asiakas sen vuoksi ehdi seuraavaan koneeseen. Halpalentoyhtiöitäkin voi silti hyödyntää jatkolentoihin, kunhan ei varaa lentoja samalle päivälle. Esimerkiksi RyanAirilla on paljon lentoja Madridista eri puolille Espanjaa, Eurooppaa ja jopa Pohjois-Afrikkaan. Lisäksi Madridissa RyanAir käyttää päälentokenttää eli Barajasia, josta on erinomaiset kulkuyhteydet kaupungille. Olen itsekin lentänyt erittäin edullisesti Madridista Valenciaan, Portugaliin Portoon ja Marokkoon Marrakeshiin. Kaikki nuo omatoimilomat ovat olleet aivan mahtavia. Muutaman päivän Madridissa voi yhdistää melkein mihin lomaan vaan ja Suomesta saa usein kohtuuhintaisia lentoja Madridiin:) Itselläni on vielä suunnittelulistalla toistaiseksi toteutumattomana ainakin Madrid-Baskimaa matka. Tai miksei Malaga-Baskimaa, jolloin on mahdollisuus käyttää ainoastaan halpalentoja.


Epäilijöiden vastapainoksi on toinen porukka, joka näkee vain superhalvat hinnat halpalentoyhtiöiden mainoksissa ja pettyy, kun totuus lopullisista kustannuksista paljastuu. Näissäkin asioissa pätee sanonta ”Jos joku asia näyttää epäilyttävältä, on sitä syytä myös epäillä”. Silti ei kannata sokaistua. Jos mainoksessa kerrotaan lennon maksavan 9,99 euroa ja lopullinen hinta verojen, laukkujen ja muiden ylimääräisten maksujen jälkeen on 65 euroa, on lento edelleenkin halpa! Ehkä parhaimmat kaupat olen tehnyt, kun varasin lennon Madridista Portoon. Hinta oli varaushetkellä 0 euroa. Tähän erikoistarjoukseen ei tarvinnut maksaa edes veroja. Käsittelykulujen ja matkalaukkumaksun jälkeen maksoin lennosta alle 30 euroa.

Ehkä se kaikkein tärkein juttu halpalentoyhtiöitä käytettäessä on kuitenkin asenne. Halpalentoyhtiöiltä ei edes voi odottaa luksusta. Usein on oltava valmis jopa tinkimään lippujen peruuttamisoikeuksista, terminaalien palveluista ja siisteydestä, matkatavaroiden painorajoituksista ja muista halpalentoyhtiöiden keksimistä jutuista. Ainakin itse koen, etten ole kuitenkaan koskaan joutunut tinkimään turvallisuudesta tai oikeastaan edes matkustusmukavuudesta käyttäessäni halpalentoyhtiöitä.

Omat negatiivisimmat kokemukseni ovat Tampereen ja Turun lentokenttien terminaaleista, joita halpalentoyhtiöt (RyanAir ja WizzAir) käyttävät. Molempien kaupunkien terminaalit ovat erittäin huonokuntoisia ja epäsiistejä. Niissä ei ole mitään viihtyisää ja palvelut ovat surkeita. Myös hintataso ”kahviloissa” on korkea. Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Molemmat kentät ovat pieniä ja esimerkiksi laukut tulevat lennon laskeuduttua nopeasti ”hihnalle”, josta tosin ainakin Tampereella laukut putoavat kasaksi lattialle hihnan loputtua.


Monissa muissakin maissa RyanAir käyttää pienempiä sivukenttiä esimerkiksi Frankfurt Hahn sijaitsee reilusti yli 100 kilometrin päässä Frankfurtista. Stanstedistakin on yli 60 kilometria Lontooseen. Tosin sieltä on niin hyvät kulkuyhteydet, että välimatkalla ei ole kovinkaan suurta merkitystä. Lisäksi näiltä pikkukentiltä voi avautua mahdollisuuksia vaikka minkälaisiin omatoimimatkoihin. Kertoilen varmasti tulevaisuudessa tarkempia tarinoita itse toteuttamistani vaihtoehdoista.

Aika usein pienten kenttien lisäksi toinen asia, mikä mahdollistaa halvat hinnat, on erikoiset lentoaikataulut. Saapuminen kohteeseen on erittäin myöhään illalla ja vastaavasti lähtö aamulla usein jo kukon laulun aikaan. Ehkä juuri noista pienistä kentistä ja erikoisista lentoajoista johtuen halpalentoyhtiöiden lennot ovat harvoin myöhässä. Itse asiassa ne laskeutuvat todella usein jopa etuajassa. Myöskään laukut eivät joudu hukkaan kovin helposti, koska niitä ei siirrellä jatkolennoille yhtiön toimesta.

Halpalentoyhtiöillä matkustaminen on ihan ok, joskus jopa enemmänkin. Asioista on vain otettava selvää ja oltava valmis joustamaan. Lipun hintaan tulee helposti lisäeuroja esimerkiksi ruoka – ja juomaostoksista. Ne ovat usein todella kalliita halpalentoyhtiöiden lennoilla ja terminaaleissa. Mikäli haluaa ottaa täyden hyödyn halvasta lennosta, kannattaa varata mukaan omat eväät tai syödä niin hyvin ennen lentoa, ettei kalliita palveluja tarvitse käyttää. Ainakin Suomessa voi turvatarkastuksen läpi viedä tyhjän vesipullon, jonka voi täyttää tarkastuksen jälkeen.

Myös yhtiöiden välillä on eroja. Esimerkiksi paljon parjatulla RyanAirilla on mielestäni siinä mielessä reilu meininki, että kaikki ”pakolliset” lisämaksut tulevat jo lippua varatessa esille. Ja ennen kuin maksaa lennoista mitään, tietää koko loppusumman.

No okei.. voihan kentällä vielä joutua maksamaan lisämaksuja, jos ei noudata yhtiön sääntöjä matkatavaroiden määrästä ja painoista. Olen nähnyt omin silmin Madridissa, kuinka eräs matkustaja joutui maksamaan lisämaksua vielä lähtöportilla, koska hänellä oli pienen käsimatkatavaran lisäksi kameralaukku. Kameralaukku ei mahtunut käsimatkatavaran sisään ja lisämaksu napsahti maksettavaksi. Käsimatkatavaroita saa olla vain yksi kappale ja piste.

Tyttäreni kanssa olemme kerran onnistuneet kiertämään sääntöjä onnistuneesti. Paluumatkalla Bremenistä jouduimme toteamaan, että olimme shoppailleet liikaa ja laukut painoivat armottomasti liian paljon. Ylikilomaksut olisivat olleet lähes tähtitieteelliset, joten kaikki keinot oli otettava käyttöön. Puimme päällemme niin paljon vaatteita kuin mahdollista. Ja siis puimme niitä vaatteita tosi paljon. Minullakin oli tyyliin kolmet housut, neljä paitaa, jakku, villatakki ja päällystakki. Ylikiloilta säästyttiin, mutta jouduimme erinäisten paheksuvien katseiden kohteeksi turvatarkastuksessa, jossa päällystakit, jakut ja villatakit oli riisuttava pois.

Yhdellä reissulla olimme muka varanneet erittäin edulliset lentoliput Varsovaan AirBalticilta. Riemu vähän haalistui lähtöselvityksessä, kun meille kerrottiin, että kaikista ruumaan menevistä laukuista on maksettava lisämaksu. Jotenkin tuo tieto oli mennyt meiltä ihan ohi varausvaiheessa.

Loppujen lopuksi tämäkin asia on mielipidejuttu. Itse tykkään niin paljon matkustamisesta, että haluan tehdä mahdollisimman monta matkaa. Silloin on usein mietittävä niitä edullisimpia vaihtoehtoja. Kokemukseni halpalentoyhtiöistä ovat pääsääntöisesti enemmän positiivisia kuin negatiivisia ja tulen varmasti jatkossakin käyttämään niitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti