keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Afrikka - Seikkailuista Suurin osa 2 – Matkalla Määränpäähän

Minun on pakko tunnustaa, että olin ihan hukassa Istanbulin lentokentällä. En vain osannut sieltä pois. Olin mennyt transitmatkustajien linjaa suoraan kansainväliselle puolelle. Minulla oli kuitenkin 10 tuntia vaihtoaikaa, joten halusin ulos. Jouduin kysymään kahdesti neuvoa ennen kuin löysin pitkän jonon passintarkastukseen. Se eteni nopeasti ja sain myös laitettua ison käsimatkatavarani säilytykseen ilman vaikeuksia.

Taksisssa mietin lentomatkaani Helsingistä Istanbuliin. Olin nukkunut ainoastaan kaksi tuntia kotona edellisenä yönä. Suunnitelmissani oli vaipua koneessa unten maille heti ruokailun jälkeen. Se ei kuitenkaan onnistunut, sillä vieressäni istui kovin puhelias ja mukava nainen.

Hän oli bosnialainen, joka oli tullut pakolaisena Suomeen 20 vuotta sitten. Hän työskenteli leipomossa ja mies oli bussikuski Tampereella. Hänen silmänsä loistivat, kun hän puhui kotimaastaan. Muuttaminen sinne takaisin ei kuitenkaan ollut vaihtoehto, sillä lapset olivat täysin Suomessa kasvaneita ja suomalaistuneita.

Hän oli nyt matkalla Bosniaan katsomaan siskojaan koko neljän viikon loman ajaksi. Laukut olivat täynnä tuliaisia heille. Hän sanoi olevansa onnekas, kun on sellaisessa asemassa, että voi auttaa sukulaisiaan.

Juttelumme vei meidät Jugoslavian aikaiseen sotaan. Hän liikuttui edelleen kyyneliin kertoessaan, kuinka oli menettänyt äitinsä ja veljensä sodassa. Hän arvosti Suomea ja saamaansa mahdollisuutta siellä, mutta ihmetteli edelleen, kuinka kylmiä me saatamme välillä olla toisille ihmisille.

Ajatukseni katkesi, kun taksikuski kirosi kovaan ääneen. Hänen suunnittelemansa reitti oli poikki kohta alkavan jalkapallo-ottelun vuoksi. Minäkin huomasin, kuinka ihmisiä suorastaan tulvi joka paikasta. He ovat kaikki menossa katsomaan jalkapalloa, kuljettaja sanoi. Matkalla on hyvä olla pitkä pinna. Niinpä vain hymyilin, kun hän käänsi auton ympäri ja lähdimme etsimään sopivampaa reittiä.

Pian kävelinkin Istiklal Caddesia pitkin ja huomasin ilokseni, että Istanbul on ennallaan. Viime syksynä Atatürkin lentokentällä tehdyn pommi-iskun jälkeen olin muutaman päivän Istanbulissa. Silloin tunsin olevani ainoa länsimaalainen koko kaupungissa ja sain ihan liikaakin huomiota osakseni. Kerron siitä reissusta lisää joku toinen kerta.

Tällä kertaa onneksi sulauduin joukkoon ja päätin nauttia satumaisen kaupungin eksoottisesta tunnelmasta. Ihan ensin oli päästävä johonkin, missä olisi wifi ja saisin ladattua Istanbulin kartan puhelimeeni. Suostuin helposti sisäänheittäjän pyyntöön juuri nettiyhteyden vuoksi. Koska en halunnut vielä syödä, ohjattiin minut yläkertaan rauhalliselle parvekkeelle. Sieltä olikin mukavaa tutkia kaupungin vilinää karttojen latutuessa puhelimeen.

Istanbulin tunnelmassa on jotain todella taianomaista. Kaupungissa todellakin sekoittuu itä ja länsi sekä Eurooppa ja Aasia. Aika kului nopeasti. En voinut vastustaa kenkäostoksia ja sitten olikin jo aika mennä syömään. Valinta on vaikea, sillä tarjontaa on paljon. Perinteiset turkkilaiset herkut viihtyisässä ravintolassa maistuivat.

Olin hyvissä ajoin Istiklal Caddesin toisessa päässä taksitolpalla. Edessäni odotti muutama paikallinen nainen huiveihin pukeutuneina. Taksi tuli ja otti naiset kyytiin. Silloin jostain ihmeen syystä kuljettaja kysyi myös minulta, mihin olen matkalla. Kun kerroin olevani menossa lentokentälle, ohjasi hän naiset pois taksista ja pyysi minut sinne istumaan. Ihmettelin hiukan asiaa, mutta en kommentoinut sitä mitenkään.

Kuljettaja kuunteli lujalla jotain synteettistä musiikkia. ”Music no problem?”, hän kysyi välillä. Autossa oli kaikki ikkunat auki ja Istanbulin kuuma yöilma tulvi autoon. ”Smoking no problem?”, kysyi taksikuski seuraavaksi. Itse en polta, mutta ajattelin, että menköön sekin. Eihän tämä nyt niin pitkä matka ole. Ensimmäisen kerran hiukan huolestuin, kun kuljettaja sytytti savukkeen, mutta taakse ei leijunutkaan kitkerä tupakan haju vaan joku paljon makeampi tuoksu. Erikoisesta kyydistä huolimatta pääsin ehjänä lentokentälle ja huokaisin helpotuksesta.

Onneksi olin saanut pitkälle Kapkaupungin lennolle ikkunapaikan. Olin aivan kuoleman väsynyt ja todellakin halusin nukkua. Vieressäni istui tällä kertaa oikein miellyttävä eteläafrikkalainen nuori mies Oliver nimeltään. Jutustelin hänen kanssaan ruokailuun asti. Syötyämme, hän lupasi huolehtia minunkin ruokailuvälineet pois. Niinpä nukahdin lähes välittömästi. Heräsin vasta siihen, kun sama nuori mies herätteli minua aamiaiselle. Olin nukkunut lähes seitsemän tuntia.

Oliveria nauratti. Hän epäili, että nukahdan varmaan vielä tunnin kestävällä ajomatkalla lentokentältä Hermanukseen. Ja niinhän siinä kävi. Onneksi etukäteen tilatun kyydin kuljettaja oli tarpeeksi kärsivällinen. Jäin nimittäin jumiin passintarkastusjonon hännille. Käytin sitä ennen vessassa liikaa aikaa mm pesemällä hampaani. Nyt tiedän, että se kannattaa tehdä vasta passintarkastuksen jälkeen. Toinenkin kone ehti laskeutua ja myös sen kaikki eteläafrikkalaiset matkustajat pääsivät kiilaamaan meidän muiden ohi jonossa.

Huolet ja murheet kuitenkin unohtuivat päästyäni perille kauniiseen Hermanukseen. Kerron siitä lisää seuraavassa osassa.