lauantai 23. syyskuuta 2017

Afrikka – Seikkailuista Suurin – osa 4 Kapkaupunki ja safarin aloitus - Etelä-Afrikka

Heräsin Kapkaupungissa hostellin kapselisängystäni viideltä aamulla kellon soidessa. Uni olisi vielä maistunut, mutta pakko oli nousta ylös, jotta ehtisin ajoissa Safarijärjestäjän toimistolle. Lähtisin nimittäin tänään kahden viikon seikkailusafarille Kapkaupungista Durbaniin.

Kahden viikon safarin reitti Kapkaupungista Durbaniin

91 Loop Hostel oli oikein positiivinen kokemus. Nukuin usean kapselin salissa omassa kapselissani. Siellä oli valot, sähköpistokkeet, tilaa matkatavaroille ja mukava sänky. Äänieristys ei ollut erityisen hyvä. Yöllä kuulin, kuinka viereisen kapselin asukas kuorsasi. Olin kuitenkin niin väsynyt, että sain nukuttua siitä huolimatta.

91 Loop Hostellin kapselisängyt olivat hyvää tasoa

Vaikka sammutin herätyskellon nopeasti ja yritin olla hiljaa, huomasin, että ainakin osa muiden kapselien asukkaista heräsi kolisteluuni. Kieltämättä minua hiukan jännitti tuleva safari. Ensimmäinen haaste oli saada itseni ja tavarani roudattua muutaman sadan metrin päähän toimistolle, josta safari alkaisi.

Vaikka matka ei ollut pitkä, en olisi millään halunnut lähteä kylmään tihkusateiseen pimeään kaupunkiin kävellen kuudelta aamulla. Heti hostellin oven avattua näin kodittomia nukkumassa kadulla. Tein nopean päätöksen ja pyysin vastaanottovirkailijaa tilaamaan minulle taksin.

Olin nimittäin jo edellisenä päivänä saanut annoksen siitä, kuinka periksiantamattomia Kapkaupungin kodittomat voivat olla. Kävelin ihan päiväaikaan Kloof Streetia kaikessa rauhassa. Kun ensimmäinen rahan pyytäjä saapui, annoin hänelle vähäiset kolikkoni. Se oli iso virhe. Kodittomia alkoi parveilla ympärilläni enemmän kuin pystyin kestää. Yritin ensin sanoa ystävällisesti, että minulla ei ole enää rahaa heille. Lopulta sanoin jo aika tylysti samalla kun kävelin koko ajan eteenpäin. Mikään ei tuntunut auttavan. He vain kävelivät vierelläni, näyttivät sydäntä särkevän kurjilta ja todistelivat, kuinka nälkä heillä on.

Kapkaupungissa on paljon kauniita rakennuksia

Pakenin tilannetta avoinna olevaan vaatekauppaan. Hypistelin siellä vaatteita ainakin vartin verran. Kun astuin ulos kaupasta, hyökkäsivät kodittomat uudelleen ja vaativat rahaa tai ruokaa. Aloin olla jo epätoivoinen.

Kävelin entistä tiiviimpään tahtiin eteenpäin. Kadun varrella oli kaksi tuolia ja niiden välissä pöytä. Mies istui toisella tuolilla ja poltteli tupakkaa. ”Tarvitsetko apua”, hän kysyi. Nyökättyäni hänelle, hän pyysi minut istumaan toiselle tuolille. Hän hätisti kodittomat tiehensä ja minä huokaisin helpotuksesta. Opinpahan ainakin ihan kantapään kautta, että Kapkaupungissa ei kannata antaa rahaa eikä myöskään huomiota kodittomille. Se on surullista, mutta totta.
Kiittelin miestä ja nousin jatkaakseni matkaa. Hän sanoi yllättäen, että ”Elämä on hetkiä. Nauti niistä”. Siinäpä vasta oiva neuvo meille kaikille.

Taksikuskia nauratti, että olin menossa vain muutaman sadan metrin päähän. Hän sanoi silti ymmärtävänsä. Vesisade taukosi, kun odottelin toimistolla muiden saapumista. Pikkuhiljaa porukkaa kerääntyi paikalle ja ilmassa alkoi olla lähdön tunnelmaa.

Jätimme isot tavarat safariautomme Sammyn kyytiin. Matkanjärjestäjän kaikki autot on nimetty jo edesmenneiden muusikoiden mukaan. Sammy Davis Junior antoi nimensä meidän autollemme.

Sammyn kyydillä pääsimme turvallisesti paikasta toiseen

Matkaan kuitenkin lähdimme pienemmällä autolla, sillä ensimmäisenä ohjelmassa oli tutustuminen Kapkaupungin townshipiin eli slummiin nimeltä Langa. Olen käynyt slummeissa ennenkin. Tiesin odottaa kurjuuden lisäksi paljon iloa, värejä ja nauravia lapsia.

On silti aivan järkyttävää nähdä, miten ihmiset elävät, vaikka emme edes vierailleet slummin pahimmilla alueilla. Valtio on rakennuttanut halpoja vuokrataloja hostelleja. Ne ovat erittäin yksinkertaisia muutaman makuuhuoneen huoneistoja. Makuuhuoneissa on useampi sänky, joista jokainen on tarkoitettu yhdelle perheelle.

Nainen pesee pyykkiä Langa-townshipin hostellissa

Tämä poika ihastui ikihyviksi nallesta, jonka annoin hänelle

Pieni poika makasi sängyllä äitinsä kanssa. Minä annoin hänelle nallen, jonka olin tuonut Suomesta. Pojan iloinen ilme ja valloittava hymy sai minut ihan sulamaan. Valloittavista hymyistä ja lasten esityksistä saimme nauttia lisää, kun vierailimme paikallisessa lastentarhassa. Lapset vaan ovat niin aitoja ja ihania kaikkialla maailmassa. Heiluttelimme lapsille hyvästiksi. Päässäni soi heidän laulamansa laulu I’m precious. Onneksi heitä opetetaan ajattelemaan niin.

Päiväkodin lapset ihmettelivät meitä...
...ja esiintyivät meille.

Afrikassa käytetään värejä

Käveltyämme hetken, juoksi läheisen hökkelin pihasta kolme poikaa halaamaan meitä. Heille riitti, että otimme valokuvia ja näytimme niitä heille. Sydämellisen hetken jälkeen jatkoimme kierrosta. Sieltä täältä nenään löyhähti likaisten vaatteiden, virtsan sekä muiden eritteiden ja savun haju. Toisaalta näimme myös hyväkuntoisia autoja, kauppoja, baareja ja partureita. Townshipeissä käydään kauppaa ja yritetään löytää elinkeino mistä tahansa. Jotkut keräävät muovipulloja. Siinä onkin melkoinen homma. Ei niistä paljon makseta, mutta maksetaan kuitenkin.

Townshipissä näkee vaikka minkälaisia yrityksiä

Tämä poika juoksi spontaanisti halaamaan minua

Pullojen kerääminen on jonkun toimeentulo

Me vierailimme seuraavaksi kaljanpanijan luona. Hän tekee olutta koko yhteisölle. Sitä kuulemma tarvitaan aina kun on juhlat tai joku syy kokoontua yhteen. Muistaakseni 10l astia olutta maksaa noin 2 euroa. Mehän tietysti myös maistelimme sitä. Se oli oikeastaan aika hyvää. Kevyttä ja raikasta maissiolutta.

Nainen kotipihalla askareissaan

Lapsia kuljetetaan usein selässä

Tätä olutta maistelimme porukalla. Astiallisen hinta on noin 2 €

Saattaa olla, että Townshipissä on yksi wc useita satoja käyttäjiä kohden. Voin kertoa, että nuo vessat eivät houkuttele asioimaan siellä. Kaikista huonoimmilla alueilla asiat eivät ole edes niin hyvin.

Kuljetus kuitenkin toimii. Townshipin bussiasemalta pääsee kauas tai lähelle kohtuuhinnalla. Matka Kapkaupungista Johannesburgiin kestää kuulemma 14 - 20 tuntia ja se maksaa noin R700 (tämänhetkisen kurssin mukaan noin 47€). Matkaa kertyy noin 1400 km.

Townshipin bussiasemalta pääsee lähes minne vaan

Pää täynnä monenlaisia ajatuksia istuimme auton kyytiin ja ajelimme Stellenboschiin, joka tunnetaan yliopisto- ja viinikaupunkina. Kontrasti on melkoinen slummin jälkeen. Matkalla kuulimme, että towvshipeissä järjestetään aina sunnuntaisin isot grillijuhlat, joihin koko yhteisö osallistuu. Puitteet eivät ole ihmeelliset, mutta yhteishenki on hyvä ja ihmiset pitävät huolta toisistaan. Ehkäpä meilläkin on jotain opittavaa heiltä.